Journal of Advanced Biomedical Sciences
مجله علوم زیست پزشکی پیشرفته
JABS
Medical Sciences
http://jabs.fums.ac.ir
1
admin
2228-5105
2783-1523
8
7
14
8888
13
en
jalali
1391
2
1
gregorian
2012
5
1
2
1
online
1
fulltext
fa
اثر بخشی آموزش مبتنی بر الگوی بزنف در ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری سالک در بین بهورزان و خانوارهای تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی
The Effectiveness of Education Based on BASNEF Model Program in Promotion of Preventive Behavior of Leishmaniasis among Health Workers and Families under Health Centers Coverage
آموزش بهداشت
Health Education
پژوهشي
Research
<p><strong>زمینه و هدف:</strong> انجام مطالعه و برنامه مداخله آموزش برای تغییر رفتارها در جهت پیشگیری از بیماری سالک در مناطق آندمیک ضروری است. این مطالعه با هدف اثر بخشی آموزش مبتنی بر الگوی بزنف در ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری سالک در بین بهورزان و خانوارهای تحت پوشش طراحی و اجرا شد. </p><p><strong>مواد و روشها:</strong> این مطالعه، مطالعهای مداخلهای بوده که در سال 1388 انجام شد. بهورزان (20نفر) دو مرکز بهداشتی درمانی روستایی مناطق اندمیک بیماری سالک، پرسشنامه تکمیل کردند. همچنین از بین خانوارهای تحت پوشش هر خانه بهداشت، 20 خانوار به طور تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه ویژه خانوارها را تکمیل نمودند. سپس 4 جلسه آموزشی برای بهورزان و 2 جلسه آموزشی برای افراد تأثیرگذار بر آنها تشکیل شد. در طی فعالیت آموزشی بهورزان، برای برطرف کردن مشکلات آنها و فراهم نمودن عوامل قادرکننده، جلسات هفتگی با نمایندههای بهورزان برگزار شد پس از 3 ماه فعالیت آموزشی بهورزان، دادهها مجدداً جمعآوری شده، مورد تجزیه و تحلیل آزمونهای آماری کای اسکوئر، تی مستقل، تی زوجی، رگرسیون و من- ویتنی قرار گرفت. </p><p><strong>نتایج:</strong> میانگین نمرات مربوط به آگاهی، نگرش و قصد رفتار، عوامل قادر کننده و رفتار بهورزان بعد از مداخله آموزشی در گروه مداخله به طور معنیداری افزایش یافت و افراد تأثیرگذار بعد از مداخله آموزشی در گروه تجربی، تغییرات معنیداری داشتهاند. همچنین میانگین نمرات مربوط به آگاهی، نگرش، قصد رفتار، عوامل قادر کننده و رفتار سرپرست خانوارهای تحت پوشش بهورزان بعداز مداخله آموزشی در گروه تجربی به طور معنیداری افزایش نشان داد. </p><p><strong>نتیجهگیری:</strong> برنامه آموزشی بر اساس الگوی بزنف، منجر به تغییر رفتار آموزش بهورزان میشود که در نهایت، این رفتار آموزش بهورزان، موجب انجام اقدامات پیشگیرانه در خانوادههای تحت پوشش آنان میگردد. </p>
<p><strong>Background & Objective:</strong> Intervention of educational training in order to prevent the leishmaniasis in endemic areas seems necessary. This study was implemented with the aim of assessing the effectiveness of education based on BASNEF Model program in promotion of preventive behavior of leishmaniasis among Health workers and families under the coverage of Health centers. </p><p><strong>Materials & Methods:</strong> An intervention study was carried out in rural health centers during 2009. Questionnaires were completed by 20 health- workers of two rural health centers. Also 20 families under the coverage of this health centers were randomly selected to complete the questionnaire. Then four training sessions for health workers and 2 training sessions for the influential individuals were conducted to increase the enabling factors and solving their problems, weekly meetings was held with health workers representatives. After three months of health workers training the data were collected again and analyzed via Chi- Square, T Independent, T pair, Regression and Mann- Whitney statistics. </p><p><strong>Results:</strong> The mean score for to knowledge, attitude, behavior intension, enabling factors and health workers behaviors significantly increased after educational intervention in experimental group and influential individuals. The mean scores for knowledge, attitude, behavior intension, enabling factors and the behavior of attendant families under coverage also increased significantly. </p><p><strong>Conclusion:</strong> Educational program of BASNEF Model, leads to behavior change of health workers and eventually their training behavior leads to preventive actions in families under coverage. </p>
بهورزان، لیشمانیوز پوستی، مدل بزنف، آموزش بهداشت
Health Workers, Coetaneous Leishmaniasis, BASNEF Model, Health Education
26
33
http://jabs.fums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-38&slc_lang=fa&sid=1
Ali
Khani Jeihooni
علی
خانی جیحونی
khani_1512@yahoo.com
1003194753284600591
1003194753284600591
Yes
Mahmood
Hatami
محود
حاتمی
1003194753284600592
1003194753284600592
No
Seyed Mansour
Kashfi
سید منصور
کشفی
1003194753284600593
1003194753284600593
No
Hashem
Heshmati
هاشم
حشمتی
1003194753284600594
1003194753284600594
No