Journal of Advanced Biomedical Sciences
مجله علوم زیست پزشکی پیشرفته
JABS
Medical Sciences
http://jabs.fums.ac.ir
1
admin
2228-5105
2783-1523
8
7
14
8888
13
en
jalali
1396
8
1
gregorian
2017
11
1
7
3
online
1
fulltext
fa
بررسی تأثیر برنامه آموزشی بر اساس مدل پرسید بر مصرف میوه و سبزیها در دانش آموزان دختر دبیرستانهای شهر فسا
Investigating the Effect of Educational Program Based on Precede Model on the Consumption of Fruits and Vegetables in High School Girl Students of Fasa City
آموزش بهداشت
Health Education
پژوهشي
Research
<h2 dir="RTL" style="margin-top:0in;margin-right:1.35pt;margin-bottom:0in;margin-left:7.1pt;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;text-indent:-1.35pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه و هدف:</span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> مصرف میوه و سبزی به میزان توصیهشده از ابتلا به بیماری­های قلبی ­_عروقی، برخی از سرطان­ها، چاقی، دیابت نوع دو و پرفشاری خون پیشگیری می­کند</span></span></span></span><em><span style="font-weight:normal;font-style:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">. هدف مطالعه بررسی تأثیر برنامه آموزشی بر اساس مدل پرسید بر مصرف میوه و سبزیها در دانش­آموزان دختر دبیرستانی است.</span></span></span></span></em></h2>
<p dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"> <strong>مواد و روشها:</strong> این </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;">پژوهش نیمه تجربی </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;">پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه کنترل</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"> در بین 100</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"> دانش­آموزان دختر دبیرستانی شهر فسا در دو گروه آزمون و گروه کنترل بهطور تصادفی انجام گرفت.</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"> اطلاعات جمعآوریشده </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;">توسط کارشناسان </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;">بهصورت </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;">پرسشنامه­ای که شامل مشخصات دموگرافیک و اجزای الگوی پرسید (عوامل مستعدکننده (آگاهی، نگرش)، عوامل قادرکننده، عوامل تقویت­کننده و عملکرد) انجام گرفت.</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;">بر­ای مداخله­ی آموزشی جهت گروه مورد طی 4 جلسه آموزش به مدت 55 تا 60 دقیقه انجام و به مدت 2 ماه پیگیری شدند. پرسشنامه مذکور قبل و 3 ماه بعد از مداخله آموزشی توسط هر دو گروه تکمیل گردید. داده­ها با استفاده از نرم­افزار آماری </span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:8.0pt;">SPSS18</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"> و با استفاده از آزمونهای مجذور کای­دو، تی مستقل و تی زوجی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.</span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;">نتایج:</span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"> پس از مداخله آموزشی گروه آزمون نسبت به گروه کنترل، میانگین نمرات عوامل مستعدکننده (آگاهی و نگرش)، عوامل تقویت­کننده، عوامل قادرکننده و نیز عملکرد در گروه آزمون افزایش معنی­داری داشت (001/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:8.0pt;">p</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;">).</span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;">نتیجهگیری:</span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"> طراحی و اجرای برنامه آموزشی بر اساس الگوی پرسید می­تواند</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;">، باعث اشاعه رفتارهای تغذیه­ای سالم و افزایش مصرف روزافزون میوه و سبزیها در دانش­آموزان گردد. در این زمینه این الگو می­تواند بهعنوان یک مدل جامع در امر برنامهریزیهای آموزش بهداشت و ارتقاء و طرح نظام سلامت نقش مهمی را ایفا نماید.</span></span><br>
<br>
</p>
<p><strong>Background & Objectives<em>:</em></strong> consuming recommended amount of fruit and vegetables, can help prevent cardiovascular diseases, some cancers, obesity, type II diabetes and hypertension. The purpose of this study was to determine the effects of educational program based on precede model on the consumption of fruits and vegetables in high school girl students.<br>
<strong>Materials & Methods<em>:</em></strong> This pretest-posttest semi-experimental research was conducted randomly among 100 high school girls in Fasa, which included experimental and control group. Data collection was done by experts as a questionnaire that included demographic characteristics and precede model components (Predisposing factors (knowledge, attitude), enabling factors, reinforcing factors and performance). As the educational intervention, the experimental group participated in four 55-60 minute educational sessions, for 2 months of follow-up. The questionnaires were completed by participants of the two groups before and three months after intervention. Statistical technics such as independent t test, paired t test and Chi-square were used to analyze the data through SPSS 18 software.<br>
<strong>Results:</strong> Mean scores of predisposing (knowledge and attitude), reinforcing, and enabling factors showed a significant difference in the experimental group in comparison to the control group (p=0.001).<br>
<strong>Conclusion:</strong> The Development and implementation of the educational programs based on Precede model can promote healthy eating behaviors and increases the burgeoning consumption of fruits and vegetables in the students. This template can play an important role as a model in the field of healthcare education programs and the promotion in the plan of health system.<br>
<br>
</p>
<p></p><p align="right" dir="RTL"></p><p></p>
دانشآموزان, مدل آموزشی, میوه, سبزیها
Students, Educational Model, Fruit, Vegetables
361
370
http://jabs.fums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1228-1&slc_lang=fa&sid=1
Ali
Khani Jeihooni
علی
خانی جیحونی
khani_1512@yahoo.com
100319475328460017825
100319475328460017825
Yes
Department of Public Health, Fasa University of Medical Sciences, Fasa, Iran
گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی فسا، فسا، ایران
Mahmmod
Hatami
محمود
حاتمی
100319475328460017826
100319475328460017826
No
Department of Public Health and Nursing, Fasa University of Medical Sciences, Fasa, Iran
گروه پرستاری و بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران
Saeedeh
Zarei
سعیده
زارعی
100319475328460017827
100319475328460017827
No
Health Faculty, Fasa University of Medical Sciences, Fasa,Iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران
Somayeh
Safdar
سمیه
صف دار
100319475328460017828
100319475328460017828
No
Health Faculty, Fasa University of Medical Sciences, Fasa,Iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران
Zahra
Maleki
زهرا
ملکی
100319475328460017829
100319475328460017829
No
Health Faculty, Fasa University of Medical Sciences, Fasa,Iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران
Zahra
Akbarzadeh
زهرا
اکبرزاده
100319475328460017830
100319475328460017830
No
Health Faculty, Fasa University of Medical Sciences, Fasa,Iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران